Restoring Confidence in Your Equipment

Select country:

Historien om Sjælsø
- en kamp mod uret for at sikre omsorg og ro!

En forårsdag blev Plejecentret Sjælsø, beliggende i Birkerød, ramt af en overspændingsskade. På få timer gik stedet fra at være en tryg hverdagsramme for en masse beboere til at være ramt af rent kaos. Da elektriciteten røg, holdt en masse af hverdagsfornødenhederne nemlig op med at virke. Pludselig befandt Sjælsø i en kamp mod uret for at sikre omsorg og genskabe roen på centret. Men allerede samme aften var den største krise drevet over – takket været en række unikke samarbejdspartnere, herunder Arepa.

 

Det er fredag den fjerde april. Det er forår, det er midt på dagen, solen skinner, og dagligdagen er som dagligdagene er flest på Sjælsø. Beboerne spiller, strikker, hygger, ser fjernsyn og enkelte sover til middag. Charlotte Buchwald, der er Centerleder på Sjælsø,  er ved at gøre sig klar til et møde på et af de andre plejecentre.  Lederen i en af afdelingerne kommer op til Charlotte og oplyser, at der er en lille brand i deres køkken.

 

Personalet har selv slukket branden, og brandvæsnet er tilkaldt. Branden har heldigvis været meget lille, så Charlotte tænker ikke videre over det, før hun et par timer senere får at vide, at der er gået en sikring i et af de andre huse. ”Først tænkte jeg, at det var lidt pudsigt, men vi har så meget teknik, og vi er et stort sted, så det er ikke ualmindeligt, at der sker flere ting på en dag”, fortæller hun og fortsætter: ”men der går alligevel ikke ret længe, før jeg fornemmer, at det er større end bare en lille brand og en sikring, det her”.

 

Hvad Charlotte ikke ved på det tidspunkt er, at Plejecentret Sjælsø er ramt af en overspændingsskade, og at problemet er meget mere omfattende, end hun kan forestille sig. Omkring en tredjedel af stedet er ramt – cirka 60 beboere. I løbet af få timer får Charlotte indrapporteret et hav af skader fra i alt fire forskellige huse og dele af hovedhuset på Sjælsø.

 

Omfattende skader

Skaderne omfatter alt fra specialsenge, der ikke duer, over kørestole, der står stille, til fjernsyn og radioer, der ikke virker, døre der ikke kan åbne og lukke, vinduer der står pivåbne - og køkkener, der er mere eller mindre ubrugelige. Kort sagt alt, der får dagligdagen til at rulle på Sjælsø, er ramt.

 

På få timer bliver en normal hverdag til rent kaos. Charlotte husker det sådan her: ”Personalet løb rundt for at få beboerne placeret trygt og godt, samtidig med brandvæsnet kom, og midt i det hele stod jeg og ringede efter vores egne elektrikere, så de kunne komme og kigge på hvad der foregik. Da jeg var allermest bekymret for, hvor stort det hele var, stod der pludselig en mand på mit kontor og præsenterede sig som Haldor og sagde, han kom fra firmaet Arepa. Haldor oplyste, at det ikke var noget vi , på Plejecentret havde andel i, og at han ikke ville forlade stedet før der var afklaring og styr på det hele. Han oplyste desuden, at det var en skade som DONG skulle betale. Dette skabte meget ro og arbejdet med at afhjælpe og begrænse omfanget af skaden gik i gang.
 

 

Haldor Christensen fornemmer hurtigt, at han er trådt ind i en helt ny verden. Som projektleder hos Arepa er han vant til at have med mange forskellige typer af mennesker at gøre. Men som han selv fortæller, er det altid noget særligt, når han kommer ud til mennesker der er ekstra sårbare - som tilfældet er det på Sjælsø. ”Der herskede ærlig talt en vis panik, da jeg kom til stedet”, fortæller Haldor. ”Som jeg plejer at sige, så opdager ingen, hvor afhængige de er af el, til de ikke har det. Og i vores moderne samfund er vores omsorg for vores ældre blevet meget afhængig af elektronik. Så gør det ekstra ondt, når noget sådan her sker”.

 

Haldor går straks i gang med at løse de problemer der er i den første akutte fase. Haldor ved som erfaren projektleder og tekniker udmærket, at det handler om at have fokus på el, lys, vand og varme – fire nøgleord i Arepas måde at gå til enhver skade på. Samtidig får han fat i sin chef, Per Liebst, der bliver orienteret om sagen. Per går i gang med at lægge en overordnet plan og får hurtigt kaldt flere mand fra Arepa til stedet.

 

Imens Arepas folk går i gang med at udbedre de mest kritiske skader, er Charlotte i gang med at sørge for ekstra personale. Der er både folk der skal blive og andre, der skal kaldes på arbejde. Beboerne synes nærmest, det er hyggeligt, husker Charlotte. Personalet tænder nemlig op i alle brændeovnene, og der bliver hentet pizza. Og der er masser af se på, for der er folk alle vegne – brandfolk, beredskab, personale, elektrikere og teknikere... og alle er de med til at gøre en helt almindelig fredag meget ualmindelig.

 

Beredskabet er vigtigt

Charlotte har prøvet kriser før, og hun er vant til at drive et beredskab i sådan en situation. Hun assisterer Per og Haldor fra Arepa ved at sørge for hyppige briefinger blandt alle involverede. Alle skal hele tiden at være klar over, hvor det er mest akut der bliver sat ind. Der er for eksempel beboere, der bare skal tilbage i deres senge, så de senge skal ordnes først, og der er beboere, der på ingen måde kan tåle kulden, der kommer som aftenen falder på, så døre og vinduer skal lukkes.

 

Så er der en masse mad, der er i fare for at tø op, fordi fryserne er gået, så der skal skaffes nye frysere – noget Per sørger for. ”Det er et godt eksempel på, hvordan vi nogen gange er nødt til at trylle i sådan en situation”, fortæller Per. ”For vores faste vogn var ude at køre, og så måtte vi lokke en af vores projektledere til at køre i Elgiganten og lægge ud for to store frysere, for de fire vi kunne sende fra lageret i Karlslunde var ikke nok”, siger Per. 

 

Mens folkene fra Arepa løser de mest akutte problemer, har Per fokus på skadens omfang og holder øje med, hvordan det hele udvikler sig. Eskalerer skaderne, eller er de stoppet fra at kunne videreudvikle sig? Allerede samme aften er de mest kritiske skader udbedret, og hen over weekenden bliver blikket rettet mod at få Sjælsø tilbage til normalen.

 

Løbende briefinger

Mandag, tre dage efter selve overspændingen har fundet sted, er der et stort debriefingmøde, hvor alle, der er involveret i skaden, er med. Her får de styr på, hvad der er ordnet, hvad der mangler og hvem der fremadrettet skal gøre hvad. Alt det mest akutte er nu på plads. Men brandvæsnet arbejder stadig på at få alle senge til at virke igen eller erstatte dem, der er helt kaput. Det samme gælder ladere til kørestolene - og dørene driller også stadig flere steder.

 

I forhold til beboerne er Arepa nu klar til at danne sig det endelige overblik over hvad, der er gået i stykker hos de enkelte. En opgave, der skal vise sig at blive en af de mere specielle i Arepas historie. Som Haldor husker: ”Vi har at gøre med mennesker, der måske har haft den samme radio i 40 år, og nu virker den lige pludselig ikke. De er ikke i stand til at lære en ny radio at kende, så den radio – den skal bare fikses. Så det gør vi”, smiler Haldor.

 

Per supplerer: ”Hos Arepa prøver vi altid at redde udstyr. Men nogen gange kan det ikke betale sig at prøve at redde gammelt udstyr. Havde skaden her været sket på en virksomhed, så havde der ikke havde været de her problemstillinger. Så havde man kasseret meget af det, fordi det i princippet ikke var til at redde. Men her gik vi den ekstra mil, så de kan have glæde af den radio, de altid har haft og elsker”, fortæller Per.

 

Hverdagen vender tilbage

De næste tre uger dukker der hele tiden nye skader op, som Arepa skal se på. Det tager noget tid før alle skader bliver opdaget, som både Charlotte, Haldor og Per bemærker. Folk tænker ikke altid over, hvad det er de ikke bruger så tit, men som måske kan være gået i stykker. Det samme gælder nogle af tingene, de bruger i hverdagen på Sjælsø. Men stille og roligt får de arbejdet sig igennem alle skaderne, og hverdagen vender tilbage - til stor glæde for beboere, personale og ledelse.

 

Her fire måneder senere er alt igen normalt. Charlotte glæder sig over forløbet: ”Lige da jeg stod der i orkanens øje de første timer, var jeg ærlig talt lidt rystet over, hvor stort omfanget af skaden var. Men takket være et unikt samarbejde med alle involverede, ikke mindst Arepa, og mange andre samarbejdspartnere, gik tingene meget bedre end forventet. Jeg har hele tiden tænkt, vi nok skulle komme i mål. Men at det lykkedes os at gøre dette på en måde, hvor beboerne oplevede at der var styr på skaden, - ja, det synes jeg næsten er den største sejr”, smiler hun.
 

Del denne artikel:

Vil du vide mere?

Kontakt

+ 45 8681 1055
Erhverv 8720 4620
man-tor: 08.00 - 16.00
fredag: 08.00 - 15.30
(døgnvagt)
Privat 8720 4610
man-fre: 09.00 - 15.00
info@arepa.dk
Google+